20 Ιανουαρίου 2021 (15:51)
Ανεξάρτητη Ενημέρωση


Η Μητρόπολη υπεύθυνη για την ταλαιπωρία των πιστών. Εσκεμμένα ή από λάθος;

Αντιδράσεις, απογοήτευση ακόμα και οργή προκάλεσε σε πολλούς Ζακυνθινούς, το γεγονός ότι δεν τους επετράπη και δεν τους επιτρέπεται, να…

Ελλαδα Ζακυνθος , 18 Δεκεμβρίου, 2020 10:11

Αντιδράσεις, απογοήτευση ακόμα και οργή προκάλεσε σε πολλούς Ζακυνθινούς, το γεγονός ότι δεν τους επετράπη και δεν τους επιτρέπεται, να επισκεφθούν την εκκλησία και να προσκυνήσουν το σεπτό σκήνωμα του Αγίου Διονυσίου. Μάλιστα η πλειοψηφία τους θεωρεί πως ευθύνεται η Αστυνομία, η οποία ήταν και είναι στο προαύλιο του ναού για να αποτρέψει τον συνωστισμό.

Την Αστυνομία “δείχνουν” ως υπεύθυνη και ορισμένοι “φίλα προσκείμενοι” στην Μητρόπολη κληρικοί και λαϊκοί, οι οποίοι είτε ηθελημένα είτε επειδή και οι ίδιοι παρασύρθηκαν από άλλους, θεώρησαν εσφαλμένα, ότι επιτρέπεται η εκκλησία του Αγίου Διονυσίου να παραμένει ανοικτή και μάλιστα επισκέψιμη, είτε κατά τις τελετές είτε μετά το πέρας αυτών.

Ωστόσο την ευθύνη για την κατάσταση και τις αντιδράσεις που δημιουργήθηκαν φέρουν εκείνοι οι οποίοι παρερμηνεύοντας, είτε σκόπιμα είτε από λάθος, την απόφαση και της Ιεράς Συνόδου και το ΦΕΚ που δημοσιεύθηκε, κάλεσαν τους πιστούς να προσέλθουν στην εκκλησία, συντεταγμένα και με προσοχή και τηρώντας όλα τα υγειονομικά μέτρα ασφάλειας, μετά το πέρας της ακολουθίας, για να προσκυνήσουν το σεπτό σκήνωμα του Αγίου Διονυσίου, γνωρίζοντας ότι κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται, εκθέτοντας στα μάτια της κοινής γνώμης και του ποιμνίου την ίδια την Εκκλησία. Πόσω δε μάλλον όταν επιχειρούν να μεταφέρουν την ευθύνη σε άλλους και μάλιστα στοχοποιώντας τους.

Η απόφαση της Ιεράς Συνόδου, αναφέρεται ξεκάθαρα μόνο σε τρεις συγκεκριμένες ημερομηνίες στις οποίες θα μπορέσουν υπό αυστηρές προϋποθέσεις να παραστούν πιστοί και  είναι σαφέστατη:

“Συνῆλθε σήμερα Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020 ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος (Δ.Ι.Σ.) τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τῆς 164ης Συνοδικῆς Περιόδου, ὑπό τήν προεδρία τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου.

Ἡ συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε μέσῳ τηλεδιασκέψεως καί κατά τήν διάρκεια αὐτῆς ἐπανεκτιμήθηκαν οἱ ἐξελίξεις τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ, οἱ ἀποφάσεις τῆς Πολιτείας καί οἱ ἐπιπτώσεις τους στήν Λατρεία καί τήν ζωή τῶν πιστῶν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.

Ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος, κατόπιν ἐκτενοῦς συζητήσεως, ἔλαβε τίς ἑξῆς ἀποφάσεις:

 Α) Κατ᾿ ἀρχάς, ἀναγνωρίζει τήν ὑπεύθυνη στάση τῆς Ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως γιά τήν ἀναχαίτιση τῆς διασπορᾶς τοῦ κορωνοϊοῦ Covid-19, τήν διαφύλαξη τοῦ Ἐθνικοῦ Συστήματος Ὑγείας καί τήν προστασία τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς. Σέ αὐτήν τήν ἐθνική προσπάθεια ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἐξ ἀρχῆς (28.2.2020) μέσῳ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, τοῦ συλλογικοῦ διοικητικοῦ ὀργάνου πού ἐκφράζει τίς ἐπίσημες θέσεις Της, ἐτέθη καί παραμένει ἠθικά καί ὑλικά ἀλληλέγγυα πρός τήν Ἑλληνική Κυβέρνηση καί τίς ὑγειονομικές ἀρχές. Ἡ Ἱερά Σύνοδος, ἔχοντας ὡς προτεραιότητα τήν διαφύλαξη τῆς ἀνθρώπινης ὑγείας καί ζωῆς, προέτρεψε μέσῳ ἀνακοινώσεων καί Ἐγκυκλίων ὅλες τίς Μητροπόλεις, Ἐνορίες, Μονές καί Ἱδρύματα καί ἅπαντες τούς κληρικούς καί λαϊκούς, νά τηροῦν ἐπακριβῶς τά νομοθετούμενα μέτρα, ἐντός ἀλλά καί ἐκτός τῶν Ἱερῶν Ναῶν.

Β) Ἀντελήφθη ἐξ ἀρχῆς τό διακύβευμα τῆς προστασίας τῆς δημόσιας ὑγείας καί γι᾿ αὐτό ὑπέμεινε καρτερικά τήν ἀπαγόρευση προσελεύσεως πιστῶν στούς Ἱερούς Ναούς κατά τήν διάρκεια μεγάλου χρονικοῦ διαστήματος τόσο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος καί τοῦ Πάσχα, ὅσο καί κατά τό προηγούμενο χρονικό διάστημα ἑνός καί πλέον μηνός ἀπό τῆς 7ης Νοεμβρίου ἕως σήμερα.

 Γ) Διαχειρίζεται, ὅπως καί ὅλοι οἱ Ἱεράρχες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, μέ πνεῦμα συνέσεως τίς μομφές καί τήν δυσαρέσκεια ἀρκετῶν χριστιανῶν. Πολλοί πιστοί θεώρησαν προσβλητική γιά τούς ἴδιους καί τήν Ἐκκλησία τήν παρουσία ἀστυνομικῶν δυνάμεων ἔμπροσθεν Ἱερῶν Ναῶν (λ.χ. κατά τίς ἑορτές τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέα, τῆς Ἁγίας Βαρβάρας, τοῦ Ἁγίου Νικολάου, τοῦ Ἁγίου Σπυρίδωνος) καί ἄλλοι θεώρησαν ὅτι ἡ Ἱερά Σύνοδος στόν βωμό τῆς διατηρήσεως καλῶν σχέσεων μέ τήν Κυβέρνηση μειοδότησε σέ ζητήματα, τά ὁποῖα ἀφοροῦν στήν Λατρεία καί τήν ζωή Της. Παράλληλα, ἡ Ἐκκλησία ὑπομένει καί τίς ἐμμονικές ἐπιθέσεις δημοσίων προσώπων καί μέσων, τά ὁποῖα ἐπιχειροῦν νά μετατρέψουν τήν μάχη κατά τοῦ κορωνοϊοῦ σέ πόλεμο κατά τοῦ «ἀνορθολογισμοῦ τῆς θρησκείας», ἄν καί δέν ἔχει ἐπισημανθεῖ συρροή κρουσμάτων τοῦ κορωνοϊοῦ ἐντός τῶν Ἱερῶν Ναῶν.

Δ) Δηλώνει ὅτι ἀντιλαμβανομένη τήν ἐξαιρετικά κρίσιμη ὑγειονομική κατάσταση τῆς Χώρας, ἀποστέλλει σήμερα Ἐγκύκλιο πρός τούς κατά τόπους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες, διά τῆς ὁποίας παρέχονται ἀκριβεῖς ὁδηγίες, σύμφωνα μέ τήν Κοινή Ὑπουργική Ἀπόφαση (Κ.Υ.Α.), ἡ ὁποία δημοσιεύθηκε στό ΦΕΚ Β’ 5509/15-12-2020 γιά τήν ὑπό αὐστηρούς περιορισμούς λειτουργία τῶν Ἱερῶν Ναῶν κατά τό Ἅγιο Δωδεκαήμερο, ὅπως κατωτέρω:

1) Οἱ Ἱεροί Ναοί θά παραμένουν ἀνοικτοί γιά τούς πιστούς τόσο γιά προσκύνηση καί κατ᾿ ἰδίαν προσευχή, ὅσο καί γιά προσέλευση κατά τίς κύριες Θεῖες Λειτουργίες τῶν τριῶν μεγάλων Ἑορτῶν τοῦ Ἁγίου Δωδεκαημέρου (Χριστούγεννα, Περιτομή τοῦ Χριστοῦ, Θεοφάνεια), τηρουμένων τῶν προβλεπομένων ἀποστάσεων καί μέτρων ἀποφυγῆς τοῦ συνωστισμοῦ (1 πρόσωπο ἀνά 15 τ.μ. ἐπιφανείας, μέ ἐλάχιστη ἀπόσταση 2 μέτρων μεταξύ τους καί μέ ὑποχρεωτική τήν χρήση μάσκας καθ᾿ ὅλη τήν διάρκεια τῶν ἱεροπραξιῶν), μέ ἐπιτρεπόμενο ἀριθμό πιστῶν σέ μικρούς Ναούς τόν ἀριθμό τῶν 25 προσώπων καί σέ κεντρικούς Ναούς τῶν 50 προσώπων.

2) Πρός τόν σκοπό ἀποφυγῆς τῆς παρουσίας πολλῶν προσώπων στόν ἴδιο χῶρο γιά πολλή ὥρα, οἱ Ἱερές Μητροπόλεις θά ρυθμίζουν τήν τέλεση περισσοτέρων Θείων Λειτουργιῶν ἐντός τῆς ἴδιας ἡμέρας, μέ λιτότητα καί ἁπλότητα, οἱ ὁποῖες προσφέρουν καί συντομία χρόνου.

3) Κατά τήν Ἑορτή τῶν Θεοφανείων δέν θά πραγματοποιηθοῦν Λιτανεῖες ἐκτός τῶν Ἱερῶν Ναῶν καί ὁ Μέγας Ἁγιασμός μέ τόν καθαγιασμό τῶν ὑδάτων θά τελεσθεῖ ἐντός Αὐτῶν, τηρουμένων ἀσφαλῶς τῶν ἀνωτέρω μέτρων ὑγειονομικῆς προστασίας.

4) Ὅσοι ἀπό τούς πιστούς ἀνήκουν σέ ὑγειονομικῶς εὐπαθεῖς ὁμάδες (ἡλικιωμένοι, ἀσθενεῖς πάσχοντες ἀπό ἀναπνευστικά προβλήματα ἤ σακχαρώδη διαβήτη ἤ καρδιαγγειακά νοσήματα, ἀνοσοκατεσταλμένοι) προτρέπονται νά ἀποφεύγουν τήν ἔξοδο ἀπό τά σπίτια τους, χάριν τῆς προστασίας τῆς ὑγείας τους.

5) Οἱ Κληρικοί καί τά μέλη τῶν Ἐκκλησιαστικῶν Συμβουλίων κάθε Ἱεροῦ Ναοῦ καθίστανται ὑπεύθυνοι ἐλέγχου καί ἐφαρμογῆς τῶν μέτρων καί καθοδηγήσεως τῶν πιστῶν μέ τήν ἀρωγή καί τοῦ προσωπικοῦ τοῦ Ναοῦ τους. Καλοῦνται νά ἐποπτεύσουν μέ τήν δέουσα ἐγρήγορση καί ἀπαρέγκλιτη ἀκρίβεια τήν τήρηση τῶν παραπάνω ὁδηγιῶν, ἀναλογιζόμενοι τήν εὐθύνη προστασίας τῆς ὑγείας πού ἀναλαμβάνουν ἔναντι τῆς Πολιτείας, τῆς κοινωνίας καί τῆς Ἐκκλησίας.

 Ε) Ἡ ὡς ἄνω περιορισμένη λειτουργία συνιστᾶ τήν πρός ὥρας κατάλληλη λύση καί στηρίζεται στήν λογική, στήν προστασία τῆς δημόσιας ὑγείας, στήν ἐμπειρία τήν ὁποία ἀπέκτησαν οἱ φορεῖς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος κατά τήν πανδημία τοῦ κορωνοϊοῦ, στήν συνεργασία τῆς Ἱερᾶς Συνόδου μέ ἰατρούς – συνεργάτες Αὐτῆς καί στήν λαϊκή ἀπαίτηση τοῦ Ὀρθοδόξου πληρώματος, τό ὁποῖο ζήτησε τήν παρέμβαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου ὥστε νά ὑπάρξει συνεννόηση γιά τόν τρόπο ἐκκλησιασμοῦ, ὅπως ἐπιτρέπεται καί σέ ἄλλα Κράτη.

ΣΤ) Ἀπεφάσισε ὥστε κατά τήν παροῦσα χρονική περίοδο τήν θέση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου πρός τά Μ.Μ.Ε., νά ἐκφράζει μόνον ὁ ἐκπρόσωπος Τύπου Αὐτῆς, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ἰλίου, Ἀχαρνῶν καί Πετρουπόλεως κ. Ἀθηναγόρας.

Ζ) Παρακαλεῖ ὅλους νά ἐντείνουν τίς προσευχές καί ἱκεσίες πρός τόν Τριαδικό Θεό γιά τήν ταχεῖα θεραπεία τῶν ἀσθενῶν, γιά τόν φωτισμό καί τήν ἐνίσχυση τῶν ἰατρῶν, τοῦ νοσηλευτικοῦ προσωπικοῦ καί τῶν εἰδικῶν ἐπιστημόνων, οἱ ὁποῖοι ἐδῶ καί μῆνες ἀγωνίζονται μέ θυσιαστικό φρόνημα καί ἄμεσο κίνδυνο τῆς προσωπικῆς τους ὑγείας τόσο γιά νά προσφέρουν τά ἀναγκαῖα στούς ἀσθενεῖς, ὅσο καί γιά νά βροῦν τά κατάλληλα μέσα προλήψεως καί θεραπείας τοῦ φονικοῦ ἰοῦ. Ἐπίσης, γιά τήν ἀνάπαυση ὅσων ἔφυγαν ἀπό τήν ζωή ἐξαιτίας αὐτοῦ, ἀλλά καί γιά τήν γρήγορη ἀπαλλαγή τῆς Οἰκουμένης ἀπό τήν πανδημία τῆς ὀλέθριας ἀσθενείας τοῦ Covid-19 καί τήν ἐπιστροφή στήν κανονικότητα τῆς ζωῆς καί τήν ἀκώλυτη Θεία Λατρεία.

Η) Ἀπευθύνεται πρός τούς πιστούς Ὀρθοδόξους χριστιανούς, ἀλλά καί σέ κάθε ἄνθρωπο καλῆς θελήσεως καί ζητᾶ ἀπό ὅλους νά συναισθανθοῦν τήν κρισιμότητα τῶν καιρῶν καί νά ἐπιλέξουν τήν λιτότητα καί ἁπλότητα στόν ἑορτασμό αὐτῶν τῶν Ἡμερῶν, τηρῶντας πιστά τά ὑγειονομικά μέτρα, χωρίς περιττές κοινωνικές συναναστροφές καί ἐπαφές μέ πολλούς ἀνθρώπους.

Τέλος, ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος προτρέπει ὅλα τά μέλη τῆς σεπτῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τούς 9.000 Κληρικούς Αὐτῆς καί τόν πιστό Ὀρθόδοξο Ἑλληνικό Λαό νά ἐφαρμόσουν ὅλα τά μέτρα πού ὅρισε ἡ Ἑλληνική Πολιτεία καί ἀπεφάσισε ἡ Ἱερά Σύνοδος ὡς πρός τήν τέλεση τῆς Θείας Λατρείας, ἀποτελῶντας ἐν τέλει παράδειγμα πρός μίμηση γιά ὅλους τούς πολίτες τοῦ Κράτους μας.

Ἐκ τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος”

Το ίδιο σαφές είναι και το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε για τις γιορτές και τα ρεβεγιόν και αναφέρει ειδικά τις ημέρες 24-25/12/2020 και 1.1.2021 για τις εκκλησίες προβλέπεται η τέλεση λειτουργιών 25/12/2020, 1/1/2021 και 6/1/2021 με παρουσία πιστών. Ένα πιστός ανά 15τμ με μέγιστο αριθμό 25 πιστών για τους ιερούς ναούς και μέγιστο αριθμό 50 ατόμων για μητροπολιτικούς ναούς., ενώ για τα Θεοφάνεια απαγορεύεται η τέλεση υδάτων σε υπαίθριους χώρους. Επιτρέπονται μόνο εντός των ιερών ναών.

Και από τις δύο αποφάσεις καθίσταται σαφές πως πέραν των τριών συγκεκριμένων ημερομηνιών, Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά (Περιτομή Του Χριστού) και Θεοφάνεια δεν δόθηκε άδεια ούτε από την Ιερά Σύνοδο κυρίως, αλλά ούτε και από την κυβέρνηση να ανοίξει καμία άλλη εκκλησία, σε καμία άλλη ημερομηνία, σε καμία άλλη γιορτή πλην των τριών και σε καμία άλλη Μητρόπολη, όπως κακώς άφηναν κάποιοι να εννοηθεί, εδώ στην Ζάκυνθο.

Άρα το λάθος δεν το έχουν ούτε οι πιστοί, ούτε η Ιερά Σύνοδος, ούτε όσοι καλούνται να επιβάλουν τους νόμους και τα μέτρα για την αποφυγή της εξάπλωσης της πανδημίας, ούτε κανένας άλλος, παρά όσοι παρερμήνευσαν είτε σκοπίμως, είτε από λάθος ή και αγνόησαν τις ανακοινώσεις και προέβησαν σε εξαγγελίες, δηλώσεις και παροτρύνσεις για προσέλευση και προσκύνημα στον Ι.Ν. του Αγίου Διονυσίου, ενώ ήταν ξεκάθαρο πως κάτι τέτοιο απαγορευόταν, δίνοντας ψεύτικες διαβεβαιώσεις και ελπίδες στους πιστούς.

Το μόνο που κατάφεραν ήταν να δημιουργήσουν εντάσεις, αντεγκλήσεις, απογοήτευση και θυμό. Καλό θα ήταν λοιπόν να ξεκαθαρίσουν οι ίδιοι τα πράγματα και να ζητήσουν μία συγγνώμη τόσο από το ποίμνιο για την ταλαιπωρία που το έβαλαν όσο και από όσους στοχοποίησαν ή αδίκησαν. Εκτός και αν το έκαναν σκοπίμως.

Πριν λοιπόν, ορισμένοι, σηκώσουν λάβαρα εναντίον των “διωκτών” της Εκκλησίας, ας ενημερωθούν για το τι πραγματικά έχει συμβεί και να ζητήσουν εξηγήσεις από αυτούς που πρέπει.

Όροι χρήσης/αναπαραγωγής

Απαγορεύεται η αναπαραγωγή του συνόλου ή μέρους του δημοσιεύματος χωρίς αναφορά στην πηγή.